Słownik AMS Metrics:
BL 6X3
- Nazwa nośnika Backlight 6x3
- Skrót nazwy BL 6x3
- Format 6 x 3 m
- Rodzaj oświetlenia backlight
- Rodzaj plakatu winyl
- Segment do którego należy Premium
- Opis bardzo wysoka jakość ekspozycji dzięki doskonałemu oświetleniu typu backlight, możliwość prezentacji dwóch motywów jednego plakatu (tzw. day & night)
BL 8x4
- Nazwa nośnika Backlight 8x4
- Skrót nazwy BL 8x4
- Format 8 x 4 m
- Rodzaj oświetlenia backlight
- Rodzaj plakatu winyl
- Segment do którego należy Premium
- Opis bardzo wysoka jakość ekspozycji dzięki doskonałemu oświetleniu typu backlight, możliwość prezentacji dwóch motywów jednego plakatu (tzw. day & night)
BB12
- Nazwa nośnika Billboard 12m2
- Skrót nazwy BB12
- Format 5,04 x 2,38 m
- Rodzaj oświetlenia frontlight
- Rodzaj plakatu papier
- Segment do którego należy Standard Economy
- Opis najbardziej popularny nośnik, o charakterze zasięgowym
BB18
- Nazwa nośnika Billboard 18m2
- Skrót nazwy BB18
- Format 6 x 3 m
- Rodzaj oświetlenia frontlight
- Rodzaj plakatu papier
- Segment do którego należy Standard Quality
- Opis: nośnik dobrze wyeksponowany, obecny na trasach wzmożonego ruchu, atrakcyjne lokalizacje: na trasach dojazdowych do centrów handlowych, na trasach wjazdowych i drogach wylotowych z aglomeracji
Biuro Inżynierii Transportu (BIT):
BIT jest spółką jawną, prowadzącą działalność związaną z tematyką pomiarów natężenia ruchu. Zatrudnia inżynierów - projektantów i operatorów wyspecjalizowanych w użytkowaniu profesjonalnych procedur projektowania w czterech pracowniach:
- projektowania dróg i ulic,
- planowania i badań symulacyjnych sieci transportowych,
- inżynierii ruchu,
- pomiarów i badań ruchu.
Więcej informacji na : www.bit-poznan.pl
Budżet:
Założony budżet kampanii OOH, podany przez użytkownika AMS Metrics w trakcie procesu planowania kampanii
Busback
- Nazwa nośnika Busback
- Skrót nazwy Busback
- Format Tył powierzchni reklamowej autobusu
- Rodzaj oświetlenia brak
- Rodzaj plakatu specjalna folia samoprzylepna, możliwość zastosowania folii odblaskowej
- Segment do którego należy Standard Quality
Opis: nośnik na tyłach autobusu, reklama w nieustannym ruchu, podążająca za odbiorcą, docierająca do wszystkich części miasta, centrów (w tym:obszarów zabytkowych) i obrzeży.
Cityscroll
- Nazwa nośnika Cityscroll
- Skrót nazwy Scroll
- Format 3,54 x 2,47 m
- Rodzaj oświetlenia backlight
- Rodzaj plakatu winyl
- Segment do którego należy Premium
- Opis nośnik o charakterze wielkomiejskiego mebla, dzięki trzem przewijanym plakatom papierowym zwraca uwagę elementem ruchu i zmieniającą się ekspozycją, doskonałe możliwości dla nietypowych rozwiązań kreatywnych, np. sekwencji „rozmawiających ze sobą” plakatów
CLP
- Nazwa nośnika Citylight
- Skrót nazwy CLP
- Format 1,2 x 1,8 m
- Rodzaj oświetlenia backlight
- Rodzaj plakatu papier
- Segment do którego należy Standard Quality
- Opis nośnik najbliższy odbiorcy: plakat umieszczony jest na wysokości oczu, a długi czas kontaktu z reklamą pozwala na umieszczenie większej ilości informacji. Nośnik ten najczęściej występuje w wiatach przystankowych.
Premium CLP
- Nazwa nośnika Premium Citylight
- Skrót nazwy WP CLP
- Format 1,2 x 1,8 m
- Rodzaj oświetlenia backlight
- Rodzaj plakatu papier
- Segment do którego należy Premium
- Opis nośnik o wysokiej jakości ekspozycji dzięki ledowemu podświetleniu zwiększającemu zauważalność plakatu. Umieszczony w nowych warszawskich wiatach przystankowych.
CPT
Koszt zakupu tysiąca kontaktów kampanii.
FLN 50
- Nazwa nośnika Frontlight 50
- Skrót nazwy FLN 50
- Format 6,1 x 8,5 m
- Rodzaj oświetlenia frontlight
- Rodzaj plakatu winyl
- Segment do któregonależy Premium
- Opis nośniki w ekskluzywnych lokalizacjach, pozwalające na wyróżnienie się bardzo wysoką jakością ekspozycji na ścianie
FLN 100
- Nazwa nośnika Frontlight 100
- Skrót nazwy FLN 100
- Format 11,5 x 8,5 m
- Rodzaj oświetlenia frontlight
- Rodzaj plakatu winyl
- Segment do którego należy Spectacular
- Opis nośniki w ekskluzywnych lokalizacjach, pozwalające na wyróżnienie się bardzo wysoką jakością ekspozycji na ścianie w mega formacie
FL 12x4
- Nazwa nośnika Frontlight
- Skrót nazwy FL 12x4
- Format 12 m x 4 m
- Rodzaj oświetlenia frontlight
- Rodzaj plakatu papier
- Segment do którego należy Premium
- Opis: nośnik dobrze wyeksponowany, obecny na trasach wzmożonego ruchu, atrakcyjne lokalizacje: na trasach dojazdowych do centrów miast, na trasach wjazdowych i drogach wylotowych z aglomeracji
FL 12x3
- Nazwa nośnika Frontlight
- Skrót nazwy FL 12x3
- Format 12 m x 3 m
- Rodzaj oświetlenia frontlight
- Rodzaj plakatu papier
- Segment do którego należy Premium
- Opis: nośnik dobrze wyeksponowany, obecny na trasach wzmożonego ruchu, atrakcyjne lokalizacje: na trasach dojazdowych do centrów miast, na trasach wjazdowych i drogach wylotowych z aglomeracji
Grupa Celowa Modelu:
W AMS Metrics planowanie kampanii OOH dotyczy całej populacji miast uwzględnionych w modelu. Możliwość osiągania zasięgu jest ograniczona wskaźnikiem niemobilności.
GUS:
Główny Urząd Statystyczny - organ administracji państwowej zajmujący się zbieraniem informacji statystycznych na temat większości dziedzin życia publicznego i wybranych aspektów życia prywatnego.
IBO – Instytut Badań Outdooru IBO Sp. z o. o. Więcej informacji: www. outdoortrack.pl
IGRZ:
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej – organizacja zszeszająca operatorów reklamy zewnętrznej. Więcej informacji: www.igrz.com.pl
IGKM:
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej – organizacja zrzeszająca głównie przewoźników i organizatorów przewozów pasażerskich w miastach, niezależnie od formy organizacyjnej (zakłady budżetowe, spółki z o.o., spółki akcyjne). Do Izby należą także producenci taboru, zakłady naprawcze, placówki naukowo-badawcze oraz inne przedsiębiorstwa świadczące usługi na rzecz komunikacji miejskiej. Więcej informacji: www.igkm.pl
Liczba km dziennie przejechanych przez kampanię busback:
Jest to iloczyn liczby nośników busback i średniej długości tras jaką dziennie pokonują autobusy w poszczególnych aglomeracjach. Średnie długości tras zostały wyliczone na bazie danych Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, z uwzględnieniem tylko tych przewośników, z którymi współpracuje AMS. Tym samym "liczba km dziennie" opisuje tylko ofertę AMS.
Liczba kontaktów
Liczba kontaktów wygenerowana w kampanii OOH w grupie celowej modelu
Liczba nośników w kampanii:
Liczba nośników danego typu wprowadzona przez użytkownika AMS Metrics w trakcie procesu planowania kampanii OOH.
Miasta w AMS Metrics:
W modelu uwzględniono 8 miast w ich granicach administracyjnych: Białystok, Gorzów Wielkopolski, Kielce, Olsztyn, Opole, Rzeszów, Toruń, Zielona Góra.
Dziesięć największych miast zostało ujęte przez IBO w badaniu Outdoor Track dla 10 aglomeracji: warszawskiej, poznańskiej, wrocławskiej, krakowskiej, śląskiej, trójmiejskiej, szczecińskiej, łódzkiej, bydgoskiej, lubelskiej. Więcej informacji: www. outdoortrack.pl
Outdoor Track – badanie widoczności Nośników reklamowych wykonane przez IBO w oparciu o metodologię Route. Więcej informacji: www. outdoortrack.pl
Podział liczby nośników w miastach:
Proponowana przez model AMS Metrics liczba nośników danego typu w wybranych do kampanii miastach.
Proponowany podział liczby nośników w poszczególnych miastach bazuje m.in.: na potencjale komunikacyjnym mieszkańców, liczby nośników systemowych w każdym z miast.
Populacja w AMS Metrics - liczba osób w wieku 15-65 lat zamieszkująca osiem ujętych w modelu miast.
Populacja miast:
Liczba mieszkańców miast (nie aglomeracji), która jest określona na podstawie spisu powszechnego przeprowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny. www.stat.gov.pl
Rozkład dwumianowy Bernoulliego:
Rozkład dwumianowy Bernouliego - model statystyczny wykorzystany w AMS Metrics do liczenia prawdopodobieństwa napotkania nośnika z reklamą dla zadanej liczby i typów nośników w danym mieście. Model uwzględnia m.in.: wskaźnik korekty widoczności, wskaźnik niemobilności, typy nośników, liczbę nośników w danym mieście (IGRZ), liczbę nośników przypadających na km sieci ulic, długość sieci ulic w miastach (GDDPiA, BIT, Wydziały Urbanistyki), średnią liczbę podróży (przejazdów) mieszkańców miast (BIT), miesięczną sezonowość ruchu (modele ruchu), populację miast (GUS).
Rozkład dwumianowy Bernoulliego jest wykorzystywany w matematycznym określaniu prawdopodobieństwa sukcesu w sytuacjach, gdy jest dokonywanych wiele prób przy jednocześnie znanym (w przypadku OOH – niskim) prawdopodobieństwie pojedynczego sukcesu. Taka sytuacja ma miejsce w kampaniach w reklamie zewnętrznej. Związane jest to z bardzo dużą liczbą mijanych codziennie nośników reklamowych i małym prawdopodobieństwem spojrzenia na jednostkowy nośnik.
Sezonowość miesięczna ruchu:
Jeden z istotnych determinantów natężenia ruchu, uwzględniony w modelu AMS Metrics. Określa zmienność natężenia ruchu w ciągu roku. Miesiącem bazowym w badaniach ruchu jest miesiąc kwiecień. Dla tego miesiąca wartość natężenia ruchu jest równa 1. Pozostałe miesiące osiągają wartości powyżej lub poniżej 1.
Siatka ulic miast w km:
Długość ulic w km w miastach objętych modelem AMS Metrics (źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad, dane gmin zbadanych miast, BIT, dane z zakładów transportu miejskiego). W modelu AMS Metrics służy m.in. określeniu liczby nośników systemowych przypadających na 1 km ulicy.
SOV
Share of voice - to wskaźnik udziału danego typu nośnika wykorzystanego w kampanii do ogólnej liczby wszystkich nośników tego typu w danym mieście
Średnia długość podróży:
Jeden z istotnych determinantów natężenia ruchu, uwzględniony w modelu AMS Metrics. Określona w ramach badań ruchu przeciętna długość podróży wykonywanych dziennie przez statystycznego mieszkańca danego miasta.
Średnia liczba kontaktów na 1 widza
Pokazuje ile razy osoba generująca Zasięg 1+ przejechała obok nośników z kampanią, aby w rezultacie spojrzeć na nie co najmniej raz.
Średnia liczba podróży:
Jeden z istotnych determinantów natężenia ruchu, uwzględniony w modelu AMS Metrics. Określona dla każdego miasta z osobna średnia liczba podróży wykonywanych przez przeciętnego mieszkańca danego miasta. Każdy mieszkaniec miast przemieszczając się z punktu A do B wykonuje X podróży. Np. jedzie tramwajem i autobusem, czyli wykonuje 2 podróże. Przemieszczenie się z punktu A do B w nomenklaturze badań ruchu określane jest jako jeden przejazd. Na każdy przejazd składa się minimum jedna lub więcej podróży.
Współczynnik korekty widoczności:
AMS Metrics zakłada zmniejszenie prawdopodobieństwa spojrzenia na nośnik z kampanią o 93,75%, czyli wskaźnik korekty widoczności wynosi 6,25%. Wskaźnik ten zostal wyliczony w oparciu m.in. o następujące parametry:
1. zakres obszaru widzenia człowieka
2. ustawienie nośników reklamy zewnętrznej w obszarze widzenia
3. ustawienie nośników reklamy zewnętrznej w stosunku do kierunku przemieszczania się.
Współczynnik niemobilności:
Model AMS Metrics zakłada, że 5% mieszkańców miast z analizowanej grupy celowej Wszyscy 15-65 lat nie bierze udziału w generowaniu ruchu. Są to m.in. osoby niepełnosprawne i starsze, osoby przebywające aktualnie poza miejscem zamieszkania, osoby wykonujące podróże krótsze niż 500 m itd.
Współczynnik niemobilności wpływa na maksymalną wysokość zasięgu 1+. Przy powyższym założeniu maksymalny możliwy do uzyskania zasięg 1+ kampanii OOH wynosi 95%.
Zasięg 1+
Estymowany statystycznie odsetek populacji, który miał kontakt z reklamą (spojrzał na plakat kampanii) co najmniej raz. Do wyliczenia zasięgu 1+ model uwzględnia korektę widoczności i wskaźnik niemobilności.
Zasięg 3+
Estymowany statystycznie odsetek populacji, który miał kontakt (spojrzał na plakat kampanii) co najmniej trzy razy. Do wyliczenia zasięgu 1+ model uwzględnia korektę widoczności i wskaźnik niemobilności.
Zasięgowa struktura kampanii:
Model AMS Metrics określa parametry mediowe tylko dla kampanii, które są konstruowane zasięgowo, tzn. nośniki danej kampanii są równomiernie rozmieszczone w każdym z miast. Model nie uwzględnia kampanii zaplanowanych inaczej, np. skoncentrowanych w jednej dzielnicy miasta.